- بنیاد توحید – ملبورن استرالیا - https://tohidfoundation.com -

استهلال ماه شوال

بسم الله الرحمن الرحیم

استهلال ماه شوال

با اهدا سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در ماه مبارک رمضان و تبریک پیشاپیش عید سعید فطر.

 

در ارتباط با راههای ثابت شدن اول ماه و در باب حجیت شرعی محاسبات علمی منجمین نظرات متفاوتی بین علما و مراجع تقلید وجود دارد. در ارتباط با حکم استهلال می توانید به وب سایت مرجع تقلید خود (اینجا [1]) مراجعه و نظر فقهی ایشان را جویا شوید. لازم به ذکر است که نظر بعضی از مراجع تقلید مبنی بر این است که اگر بر اساس محاسبات علمی دقیق کسی اطمینان پیدا کند که ماه قابل رؤیت می باشد لکن غبار و ابر و غیر آنها مانع رؤیت شده باشند باید به اطمینانش عمل کند و در حکم رؤیت هلال است.

از آنجایی که امکان اختلاف افق در استرالیا با ایران و یا دیگر کشورهای اسلامی وجود دارد، لذا دوستان و مومنین عزیز خوبست که از وضعیت ماه در محل اقامت خود، استرالیا، آگاهی داشته باشند. بدین منظور برخی از این منابع را به شما معرفی میکنیم. در صورت تمایل و آگاهی از وضعیت ماه و خورشید به صورت زنده در ملبورن می توانید به اینجا [2] مراجعه کنید. در این وب سایت وضعیت کنونی ماه و خورشید بر پایه محاسبات قوی قابل مشاهده است. همچنین در وب سایت دیگر تحت عنوان “پروژه رؤیت هلال ماه اسلامی” [3] اطلاعات خوب و جامع در ارتباط با محاسبات نجومی هلال ماه و آغاز ماه قمری وجود دارد. یکی دیگر از منابع در جهت مشاهده زنده هلال ماه و آگاهی از امکان و احتمال مشاهده هلال ماه در شروع هر ماه، این وب سایت [4] می باشد.

با توجه به محاسبه وضعیت رویت ماه شوال امسال در نمودار زیرین، امکان رویت هلال ماه در غروب روز سه شنبه 4 جون 2019 در استرالیا و ملبورن در صورت صاف بودن افق وجود دارد ولی امروز دوشنبه هیچ ماهی قابل رویت نیست.

3

بنابرین به احتمال بسیار قوی و با توجه به شروع ماه مبارک رمضان امسال روز چهارشنبه 5 جون مصادف با روز اول شوال و عید سعید فطر خواهد بود.

قابل بذکر است این اطلاعات صرفا، شواهد و دلایل را به شما دوستان منتقل می کند و هیچ قطعیتی را برای روز اول اعلام نمی دارد. شما همچنین از گزارشاتی که در این صفحه [5] از کشورهای مختلف در مورد استهلال ماه مخابره می شود می توانید استفاده نمایید.

ضمن آرزوی قبولی طاعات وعبادات نماز عید درمحل بنیاد توحید برگزار خواهد شد که ایمیل و اطلاعیه مربوط به رویت هلال متعاقبا باستحضار خواهد رسید.

اگر دوستان عزیز نظر و یا سوالی در این ارتباط دارند می توانند با ایمیل [email protected] [6] مکاتبه نمایند.

پیروز و پایدار باشید

بنیاد توحید